رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:سیاست قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم با استفاده از قضازدایی و جایگزین‌های رسیدگی قضایی است. 

صبح امروز مراسم تحلیف و اعطای پروانه حرفه‌ای داوران و میانجیگری استان کرمان با حضورحجت الاسلام والمسلمین حمیدی رییس کل دادگستری، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیمی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس حل اختلاف استان کرمان و جمعی از معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان برگزار شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:سیاست قوه قضاییه مبنی بر کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم با استفاده از قضازدایی و جایگزین‌های رسیدگی قضایی از قبیل داوری، میانجی گری و صلح یاری است. 


حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در آیین تحلیف داوران و میانجیگران استان کرمان افزود: داوری از قبل در قانون پیش بینی شده بود با فراهم شدن زیرساخت‌ها این برنامه در دستور کار مرکز حل اختلاف قرار گرفته است و توسط معاونین شورای حل اختلاف استان‌ها در حال پیگیری است.
رییس شورای قضایی استان کرمان عنوان داشت:بایستی با استفاده از ظرفیت نهاد‌های داوری و میانجی گری و صلح یاری فرهنگ صلح و سازش را در بین مردم ترویج دهیم تا از افزایش ورودی پرونده به محاکم جلوگیری به عمل آید. 


رییس کل دادگستری استان کرمان با تاکید بر فرهنگسازی و آشنایی مردم با نهاد داوری گفت: امید است داوران و میانجیگران با رعایت عدالت و موازین قانونی بتوانند فسخ خصومت کنند بنا بر این افراد نه تنها می‌توانند پس از بروز اختلاف رسیدگی به موضوع را به نهاد داوری ارجاع کنند، بلکه در قرارداد‌های خود نیز می‌توانند موضوع داوری را پیش بینی نمایند.


وی با تاکید بر اجرای سازوکار ارجاع پرونده‌ها به داوران حرفه‌ای گفت: در ارتباط با معرفی نهاد داوری باید مزایای داوری برای مردم تشریح شود و اهمیت درج شرط داوری در قرارداد‌ها اطلاع رسانی صورت گیرد.


نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان افزود: دفاتر خدمات قضایی با بررسی قرارداد‌هایی که شرط داوری در آن‌ها درج شده است از ارجاع آن‌ها به محاکم خودداری کنند در این ارتباط بایستی با کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه نیز همکاری صورت بگیرد تا وکلا به قرارداد‌هایی که شرط داوری دارند توجه کنند و پرونده را به داور ارجاع دهند.


این مقام ارشد قضایی با اشاره به این که کانون‌های داوری و میانجیگری حلقه وصل بین داوران و دادگستری هاست افزود: بایستی هر چه سریعتر در استان کانون داوری و کانون میانجیگران تشکیل شوند و باید قانونمند عمل کنیم و تشکیل موسسات و کانون داوری و میانجیگری مطابق با قانون باشد تا سنگ بنای محکم و قانونی گذاشته شود.


وی تصریح کرد: توصیه دارم تا داوران و میانجیگران و ناظران بر مبنای قانون پیش بروند تا با اجرای این امر با نهایت دقت و سرعت و با تصمیم‌گیری‌های متقن و مبتنی بر واقعیت این داوران و میانجیگران دستگاه قضایی در امر فصل خصومت یاری رساند.

گفتنی است در پایان این مراسم داوران حرفه‌ای و میانجیگران شورای حل اختلاف استان کرمان با انجام مراسم تحلیف و قرائت سوگندنامه پروانه‌های فعالیت خود را دریافت و کار خود را به صورت رسمی آغاز کردند.

برچسب ها: دادگستری ، میانجیگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار